2017-08-07

Nathalie – om sin roll som säljare

Läs intervjun med Nathalie Silva, säljare på Kronobergs Säkerhetssystem i Växjö, Professional Partner till Securitas Direct Sverige.

 

Vad anser du är viktigast när man arbetar som säljare?

Att alltid vara lyhörd för varje kunds unika behov samt vara flexibel och tänka utanför boxen så att jag föreslår en säkerhetslösning som skyddar det som är viktigast för kunden. Som säljare är det också viktigt att vara noggrann och säkerställa att både jag och kunden har gemensam bild av vad vi ska skydda och vad som ska hända när larmet löser vid eventuell skarp händelse.

 

Vilka är dina styrkor som säljare?

Jag tänker på att det är en styrka att jag är kvinna i en mansdominerad bransch. ”Det är många av mina kunder som uppskattar att det kommer en kvinna och pratar teknik och säkerhet” säger Nathalie. En annan styrka jag har är att jag verkligen lyssnar på kunden och kan sätta mig in i deras situation för att hitta en lösning anpassad till kundens verksamhet och behov.

 

Kan du beskriva en vanlig dag eller vecka på ditt jobb?

Min arbetsvecka börjar inne på kontoret varje måndagmorgon. Då startar jag och mina kollegor upp genom att gå igenom hur veckan ser ut, kolla över vilka kunder som ska besökas, hur vi ligger till med installationer och service. Därefter åker jag ut för att besöka nya och befintliga kunder. Det ingår också att göra återbesök efter installation för att kolla av att det säkerhetssystem vi har levererat uppfyller deras förväntningar. Jag brukar passa på fråga om de kan tänka sig att rekommendera oss som leverantör till någon annan.

 

Vad motiveras du av?

Det är en härlig känsla när kunder väljer oss trots att de i många fall tar in offerter från fler leverantörer med varierande prisbilder. Att vara företagares självklara val av säkerhetslösningar – det motiverar mig! Det visar på att kunderna förstår värdet av våra tjänster och produkter och att de får mycket säkerhet för pengarna.

 

Vilka är de vanligaste hindren i ditt arbete?

Det hinder som jag kan stöta på mellan varven är fördomar mot just säljare. Det har hänt att jag träffat en kund som blivit lurad i något annat sammanhang vilket gör att de känner generell misstro mot säljare, oavsett vem. Jag arbetar för att alla jag träffar ska känna förtroende för mig som person och för Securitas Direct genom att lyssna, visa intresse för kundens verksamhet och ge kunden den tid hon eller han behöver.

 

Hur bygger du goda relationer med nya och befintliga kunder?

Genom att vara påläst och transparent med vad vi kan leverera men också ärligt förklara när det är något som vi inte kan lösa. Jag försöker också alltid att ”go-the-extra-mile” för kunden. De kan alltid slå en signal till mig om det är något de undrar över. Ibland kan det handla om en fråga om en faktura eller att de önskar fler dekaler. Normalt sett kontaktar våra kunder Kundservicecentrum, men jag hjälper gärna den som hör av sig; jag åker dit och sätter upp en till dekal eller ringer själv ett samtal till Kundservicecentrum vilket jag upplever att kunderna verkligen uppskattar.

 

Jobba som säljare på Securitas Direct
Kommentarer
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar




Ring 020-24 00 63 eller låt oss kontakta dig för kostnadsfri rådgivning