Larmoperatör Securitas Direct

Vanliga frågor

  • Jag är intresserad av larm. Vem kontaktar jag?

Kontakta vår säljavdelning på telefonnummer 020-24 00 63 eller via mail foretag@securitasdirect.se.

  • Fakturafrågor

Det står ”Hyra centralenhet” på min faktura. Vad är det?

På grund av ändrade redovisningsregler från Skatteverket måste abonnemangsavgiften och hyresdelarna redovisas separat på fakturan – det har inte tillkommit någon extra avgift.


Jag har fått en faktura på en framkörningsavgift vid teknisk service. Är inte servicen kostnadsfri?

Du har fritt arbete och fritt utbytesmaterial vid teknisk garantiservice, dock debiteras alltid en framkörningsavgift till företagskunder.



Jag har fått en faktureringsavgift. Kan jag slippa den i framtiden?

Enligt de villkor som började gälla 1/1- 2013 har vi infört en administrationsavgift till dig som inte väljer att betala din faktura via autogiro. Detta har vi aviserat på din tidigare faktura. De nya villkoren hittar du på www.securitasdirect.se/villkor.


För att undvika avgiften vid nästa fakturering rekommenderar vi dig att skaffa autogiro. När du har autogiro med dragning kvartalsvis så får du en sammanställning utskickat till dig med belopp och datum för dragning.


Registrera dig för autogiro via blanketten nedan.


Autogiroblankett


  • Mina Sidor

Vad kan jag göra på Mina Sidor?

På Mina Sidor kan du administrera kontaktuppgifter, se fakturahistorik och få mer information om de Plustjänster vi kan erbjuda. Du som har vårt kamerakoncept Observer Direct kan dessutom själv övervaka dina kameror, ladda ner bildmaterial mm.



Hur skapar jag ett eget Mina Sidor-konto?

Klicka på länken för att komma igång: https://mypages-pro.securitas-direct.com/



Har ni någon app?

Ja, vår app finns tillgänglig för Android och Iphone. Med appen kan du som har Observer Direct bland annat se livevideo, följa ditt besöksflöde samt aktivera och avaktivera kamerans inbrottsdetektering.


  • Tekniska frågor

Varför står det ”larm ej klart” i min display?

”Larm ej klart” innebär att minst en larmpunkt inte är klar för tillkoppling. Det kan bero på att en larmad dörr är öppen eller att det är rörelse framför en rörelsedetektor.



Det står ”behov av service, tryck *2” i min display. Vad har hänt?

Troligen är det ett sabotageskydd som larmet har reagerat på. T ex en detektor som har varit skymd, att någon har stött emot larmskåpet eller att någon larmpunkt har monterats ner. Försökt att återställa felet genom att slå din kod 2 gånger (tillkoppling-frånkoppling). Kvarstår meddelandet bör du kontakta vår kundtjänst på 0771-32 75 00 eller kundtjanst@securitasdirect.se.



Vi ska renovera och behöver montera ner delar av larmet. Vad gäller?

Ni får själva montera ner larmpunkter, dock måste återmontering alltid utföras av behörig tekniker för att garantier och fria väktarutryckningar ska gälla.



Jag vill beställa service av mitt larmsystem. Vem kontaktar jag?

Vill ni beställa service, revision eller få offert på utökningar mm kan ni kontakta vår kundtjänst på 0771-32 75 00 eller kundtjanst@securitasdirect.se.


  • Flytt och ägarbyte

Vi ska flytta. Hur gör vi?

Kontakta vår kundtjänst på nr 0771-32 75 00 eller via mail kundtjanst@securitasdirect.se. Se gärna till att ha eventuella kontaktuppgifter till den nya ägaren/hyresgästen av fastigheten tillgängliga under samtalet.



Vi har sålt företaget och nya ägarna vill fortsätta med larmtjänsten. Hur går vi tillväga?

Är det samma organisationsnummer behöver inte avtalet tecknas om, däremot behöver ni uppdatera Åtgärdsinstruktionen så vi har rätt kontaktpersoner. Är det även nytt organisationsnummer behöver ni kontakta vår kundtjänst på 0771-32 75 00 eller kundtjanst@securitasdirect.se.


    • Ändring av koder, kontakt- och kunduppgifter

    Vi behöver byta kod till larmet. Kan vi göra det själva?

    Med hjälp av er huvudkod kan ni själva byta återkallningskod/användarkod i larmsystemet. Har ni ingen handhavandemanual kan ni kontakta vår kundtjänst på 0771-32 75 00 för hjälp med instruktioner. Har ni inte tillgång till huvudkoden behöver en tekniker bokas för kodbyte.



    Vad är skillnaden mellan återkallningskod och huvudkod?

    Återkallningskoden är den kod du ska ange när du återkallar ett larm eller ringer in till vår kundtjänst. Koden måste du ange om vi ska lämna information kring ditt larmsystem och avtal.


    Huvudkoden har en högre behörighet då den även kan användas för att göra ändringar/programmeringar i larmsystemet.



    Vi behöver byta kontaktpersoner. Hur gör vi?

    Du kan själv administrera kontaktpersoner genom att skapa ett konto på Mina Sidor, men vi kan även hjälpa er via vår kundtjänst, 0771-32 75 00. Tänk på att du vid samtalet ska kunna ange återkallningskod eller huvudkod till larmet. Ändring av kontaktpersoner och koder kan du även anmäla via mail till kundtjanst@securitasdirect.se. Du behöver då ange huvudkoden till larmsystemet.



    Vi har bytt organisationsnummer. Behöver vi ändra något?

    Är det samma firmatecknare behöver du bara skicka in ett utdrag från Bolagsverket med de nya uppgifterna så uppdaterar vi våra system. Är det även ny firmatecknare behöver du kontakta vår kundtjänst på 0771-32 75 00 eller kundtjanst@securitasdirect.se.


    • När är det kö på er kundtjänst?

    Vi har i regel högst belastning vardagar mellan 08:00-17:00, men vår kundtjänst finns tillgänglig mellan 06:00-21:30 så det går även bra att ringa utanför kontorstid. Larmcentralen är dock bemannad dygnet runt, året runt, så vi kan när som helst hjälpa dig med ditt supportärende.


    Ring 020-24 00 63 eller låt oss kontakta dig för kostnadsfri rådgivning

    Genom att klicka på knappen accepterar du våra användarvillkor