Vanliga frågor om Mina Sidor och App

Vad heter er App?

Vår App heter Sec. Direct och finns tillgänglig i Appstore, Google play och Windows phone store.

Kostar Securitas Direct App något?

Appen är kostnadsfri att använda. Kostnader för datatrafik kan tillkomma från din telefonoperatör.

Var hittar jag information om vilka funktioner som finns i appen?

Läs om appens funktioner här.

Hur gör jag för att få tillgång till Mina Sidor och App?

Larmansvarig med full behörighet måste först skapa ett konto på Mina Sidor. För att skapa konto, klicka här.

  • Fyll i namn, email-adress, mobilnummer samt lösenord. Tryck därefter på knappen ”Skapa konto”.
  • För att övriga medarbetare ska få tillgång till Mina Sidor behöver den larmansvarige bjuda in dem.

Hur loggar jag in i Mina Sidor/App?

Användarnamnet är din email-adress. Lösenordet är det du valde när kontot skapades.

Hur byter jag lösenord?

Du kan endast byta lösenord via Mina Sidor. Logga in på ditt Mina Sidor-konto och tryck på “Mitt konto” och sedan “Mitt konto” igen. Under “Byt Lösenord” fyller du i det nya valda lösenordet, du kommer sedan få bekräfta ändringen med ditt gamla lösenord.

Vad gör jag om jag har glömt mitt lösenord?

Tryck på ”Glömt lösenord” på Mina Sidor och följ stegen, alternativt klicka här för återställning av lösenord.

När jag trycker på glömt lösenord får jag ingen verifieringskod via SMS

Att verifieringskoden inte kommer fram beror oftast på att mailadressen som angivits inte överensstämmer med den som användes vid skapande av kontot. För att komma vidare, ange en annan mailadress du kan ha använt för att skapa kontot alternativt kontakta kundservice för information om vilken mailadress som är registrerad. Även mobilnummret kan vara fel, för att kontrollera så du har korrekt mobilnummer vänligen kontakta kundservice. Är du inte nuvarande larmansvarig eller har din inbjudan till Mina Sidor förfallit? Kontakta vår kundservice så hjälper vi till.

Hur låser jag upp mitt konto när det blivit låst?

Kontot låser sig när fel lösenord eller kod använts ett flertal gånger. När kontot blir låst kommer du automatiskt få ett mail, följ länken i mailet för att låsa upp ditt konto. Kontrollera skräpkorgen om du inte får något mail.

Användare

Vilka rättigheter finns?

Det finns tre olika rättigheter att välja på Mina Sidor:

  • Installationsadministratör
    En Installationsadministratör har fullständiga rättigheter och kan ändra och lägga till behörigheter på andra användare. Installationsadministratör har samma rättighetsnivå som lamansvarig med undantag för de aktiviteter som beskrivs som unika för larmansvarig.
  • Områdesadministratör 
    Områdesadministratör kan endast väljas när installationen har fler än ett område. En områdesadministratör har samma rättighetsnivå som en installationsadministratör men kommer endast åt att genomföra ändringar kopplade till det område man administrerar.
  • Standardanvändare
    Användaren kan logga in på Mina Sidor och i appen, men kommer inte åt fliken "Min installation" och kan därför inte administrera användare, se fakturor eller se information om säkerhetssystemet. En standardanvändare kan inte ändra eller lägga till behörigheter på sin egen eller andras användare. En Standardanvändare har endast åtkomst till de behörigheter denne blivit tilldelad av en administratör. Läs mer om de olika behörigheterna under Behörigheter.

Behörigheter

Nedan följer de behörigheter som installationsadministratören och områdesadministratören kan lägga till och ändra på andra användare. Möjliga alternativ beror på system och tillgängliga tjänster för installationen:

Får se kameror live
Styr om användaren får titta på strömmad livevideo från kamerasystemet.

Får se inspelat material
Styr om användaren får titta på inspelat material från kamerasystemet.

Får se händelser
Styr om användaren får se händelser, det vill säga på- och avlarmningar och kameralarm.

Får se besöksräknarstatistik
Styr om användaren får se besöksräknarstatistik.

Får ta emot aviseringar
Styr om användaren ska få notiser vid på- och avlarmning av larmet, strömavbrott och tappad internetuppkoppling.

  • Standardanvändare: Vid standardinställning skickas rekommenderade aviseringar som push-notiser när användaren är inloggad i mobilappen Sec. Direct, och har push aktiverat, annars skickas dessa via e-post.
  • Avancerade inställningar: Vid avancerade inställningar kan man välja vilka aviseringar man ska få samt om de ska skickas via push och/eller e-post.

Vad betyder larmansvarig på Mina Sidor?

Larmansvarig är den person som har full behörighet på larmet och Mina Sidor. Nedan aktiviteter kan endast göras av larmansvarig på Mina Sidor:

  • Fritt val av PIN-koder.
  • Byte av återkallningskod.

Hur byter jag larmansvarig på Mina Sidor?

Det är endast nuvarande larmansvarig som har behörighet att byta larmansvarig. Användaren som ska bli ny larmansvarig måste ha ett befintligt Mina Sidor-konto samt ha rättigheten "Installationsadministratör" eller “Säkerhetsansvarig”.

  • Tryck på "Mitt Säkerhetssystem" -> "Användare" -> klicka på användaren som ska bli larmansvarig.
  • Bocka i "Larmansvarig".
  • Bocka i om användaren ska vara kontaktperson.
  • Tryck på Spara och fyll i ditt lösenord för att ändringen ska sparas.
  • Ny larmansvarig behöver därefter ta bort tidigare larmansvarig via Mina Sidor om denne inte ska vara kvar med någon rättighetsnivå på installationen.

Hur gör jag när ändringar jag gör för en användare inte sparas?

När en användare har ett registrerat Mina Sidor-konto kan ändringar av telefonnummer och/eller mailadress endast göras av användaren själv.

Hur byter jag lösenord?

Du kan endast byta lösenord via Mina Sidor. Logga in på ditt Mina Sidor-konto och tryck på “Mitt konto” och sedan “Mitt konto” igen. Under “Byt Lösenord” fyller du i det nya valda lösenordet, du kommer sedan få bekräfta ändringen med ditt gamla lösenord.

Hur lägger jag till en kod på Mina Sidor?

  • För att lägga till en kod på Mina Sidor måste er konto-rättighet vara installationsadministratör.
  • Är ni dessutom larmansvarig har ni möjlighet att manuellt välja kod.
  • I övriga fall kommer en kod genereras automatiskt. 

Gå in i menyn “Mitt säkerhetssystem” och klicka på “Användare”.  

Ni kan antingen välja att lägga till en ny användare eller att redigera en befintlig. Varje kod som läggs till via Mina Sidor är knuten till en specifik person och kan inte delas med någon annan. Under “Tjänster” finns larmstyrning. Bocka i knappen till höger så att den blir grön, då är larmstyrningen aktiverad.  

För att beställa en ny pinkod kan ni antingen bocka i “Beställ ny pinkod” och spara användaren. En ny pinkod kommer automatiskt genereras och via sms skickas till den användaren pinkoden tillhör. Larmansvarig kan i fältet “Pinkod” skriva en ny pinkod manuellt och sedan spara. Även denna kod kommer att skickas via sms till användaren. 

Under larmbehörigheter finns alternativet “Får larma på/av via app och Mina Sidor”. Denna bockas i vid de fall när ni vill att användaren ska kunna larma av och på via Mina Sidor eller appen. Om koden endast ska användas lokalt ska denna vara urbockad. 

Visa tillgängliga kodplatser

  • Mina Sidor tar inte hänsyn till vilka kodplatser som är upptagna i manöverpanelen när man skapar nya koder via Mina Sidor. 
  • Under "visa tillgängliga kodplatser" visas endast de kodplatser som tillgetts via Mina Sidor. Koder som lagts in på kodplatser via manöverpanelen visas inte här. Var därför försiktig med att inte skriva över någon kod i manöverpanelen när ni lägger in en kod via Mina sidor. 

Kan jag byta kod till larmsystemet på Mina Sidor?

Ni kan byta kod på Mina Sidor under “Användare”, klicka på “Visa Instruktioner”. Det går även bra att byta kod i manöverpanelen, kontakta vår kundservice för support.

Hur ansluter jag fler larmsystem till Mina Sidor/App?

Kontakta kundservice. För att kunna hjälpa er behöver ni ha tillgång till huvudkoden för båda larmsystemen.

Hur ser jag att min kameraanläggning har kontakt med Securitas Direct?

Logga in på ert Mina sidor-konto och kontrollera uppkoppling via "Kamera"-> "Live" alternativt gå in under "Mitt säkerhetssystem" -> "Översikt & Komponenter".

Mina Sidor och App

 Läs mer

Betalsätt och fakturering

 Läs mer

Flytt

 Läs mer

Nycklar

 Läs mer

Larminställningar

 Läs mer

Renovering

Läs mer

Tekniska frågor

 Läs mer

Uppsägning

 Läs mer